Naujienos
  Tyrimai
  Išgirsk vaiką
  Renginiai ir projektai
  Projektas "Saugesnis internetas"
  Pranešimai spaudai
  Vaikų linija žiniasklaidoje
  Vaikams ir paaugliams
  Diskusijos
  Apie Vaikų liniją
  Nuotraukos
  Kampanija BE PATYČIŲ
  Apie sunkumus
  Skaitiniai
  Savanoriams
  Kviečiame paremti
  Rėmėjai
  Draugai
  Leidiniai
  Atsiliepimai
  Naudingos nuorodos
  Kontaktai


Atviras pokalbis telefonu gelbsti nuo savižudybės, Delfi.lt

Autorius: Jolanta Tamošaitytė, Savaitraštis "Laikas", data: 2006 04 23
Tiražas: Nenurodytas; Rubrika: Nenurodyta

Kol kas lietuviai šiurpina pasaulį kaip viena pirmaujančių pagal savižudybių skaičių šalių. Neretai žudosi ir jauni žmonės. Jaunuomenės apklausos rodo, kad jaunuoliams savižudybė – vienas būdų spręsti sunkias problemas. Nevilties apimtiems jaunuoliams dažnai padeda atviras nuoširdus pokalbis telefonu arba gyvai. Nuo 1993 m. veikiantis Jaunimo psichologinės paramos centras (JPPC) su jaunimo problemomis susiduria kasdien. Jo darbuotojai teikia psichologinę socialinę paramą vaikams ir jaunimui, taip pat centras rūpinasi jaunuomenės psichologinių krizių ir savižudybių prevencija. 1991 m. įkurta savanoriška telefoninė psichologinės pagalbos tarnyba "Jaunimo linija". Rūpesčių, nerimo, slogios nuotaikos užklupti žmonės iš visos Lietuvos gali skambinti numeriu (8-800) 28 888. Pernai šia linija daugiau skambino vaikinų – 64 proc., merginų tik 36 procentai. Iš viso per praeitus metus "Jaunimo linija" sulaukė 147 334 skambučių. Dažniausiai jaunuoliai skundžiasi dėl jiems nepriimtinų santykių su tėvais, partneriais, draugais. Neretai skambinantieji pripažįsta galvojantys apie savižudybę (tokie pokalbiai sudaro net 17 proc. visų konsultacinių skambučių). Kartais su linijos savanoriais norima pasikalbėti ir apie gyvenimo prasmę, išsiskyrimų skausmą, konfliktus, sunkumus moksle. Rečiau kalbama apie įvairias priklausomybes.

Dirba savanoriai

"Jaunimo linijoje" dirba 41 savanoris. Prieš pradėdami dirbti jie turi pereiti atranką, baigti 8 mėnesių parengiamuosius kursus. Svarbiausia, ko reikalaujama iš linijos konsultantų, – mokėti spręsti savo pačių problemas, valdytis. Nes jei nesugebi valdytis, spręsti savų rūpesčių, vargu ar galėsi padėti kitiems.
"Jaunimo linijos" konsultantų specialybės yra labai įvairios. Kai kurie studijuoja psichologiją, kiti yra įgiję ar studijuoja įvairiausius dalykus – biologiją, socialinį darbą, informatiką, mediciną ir kt. Kaip pasakojo "Jaunimo linijos" administratorė Marija Bagdonienė, ne visi pokalbiai prasideda būtinai liūdnai. Paaugliai, pavyzdžiui, pokalbį gali pradėti linksmai, žaismingai. Tačiau pajutę, kad konsultantas nuoširdžiai kalbasi, ima juo pasitikėti, jaunuoliai prabyla apie tai, kas juos slegia: seksą, santykius su draugais, kitos lyties atstovais ar kt. Tiesiog bendrauti tokia forma vaikams ir paaugliams yra lengviau.

Gelbsti nuo niūrių minčių

"Būna, kad pokalbis prasideda tyla. Tiesiog žmogus neišdrįsta iškart prabilti, tačiau dažniausiai po kelių akimirkų pradedama kalbėtis", – sako M. Bagdonienė. Pasak administratorės, būna ir itin kritinių pokalbių, kai skambinantysis jau būna pradėjęs save žaloti. Kartais žmogus skambina jau išgėręs pražūtingai didelį kiekį tablečių, net persipjovęs venas. Tuomet konsultanto tikslas įtikinti žmogų, kad savižudybė – ne išeitis. Jo tikslas suteikti pašnekovui vilties gyventi, įtikinti išsikviesti medicinos ar kitokią pagalbą arba padėti sau, kad būtų galima išvengti beprasmės mirties. Taigi neretai toks atviras jautrus pokalbis padeda išgelbėti žmogui gyvybę ir suteikia jam vilties gyventi.

Pasak M. Bagdonienės, neviltis, mintys apie savižudybę jaunuolius dažniausiai apninka ne vien po skaudaus įvykio, rūpestis. Taip atsitinka, kai žmogus negali atsikratyti jį kamuojančių rūpesčių, niūrių minčių, jausmų, kai nemato išeities iš susidariusios padėties. Patys savanoriai teigė, jog po sunkaus įtempto pokalbio ir jiems kartais prisireikia kolegų pagalbos. Tačiau į liniją jie neskambina, tada jiems padeda jų "mokytojai" – daugiau patirties turintys savanoriai. Pasak savanorių, jų darbas prasmingas. Kaip malonu, kai neseniai skambinusio ir verkusio žmogaus nuotaika po valandos pragiedrėja, ir supranti, kad kažkam padėjai, galbūt išgelbėjai, pasakoja savanoriai.

Padeda prevencija

Visgi statistika rodo, kad savižudybei Lietuvoje ryžtasi palyginti daug žmonių. Tačiau M. Bagdonienė nesutinka, jog esame savižudžių tauta. Nurodyti priežastis, kodėl kai kurie žmonės pasirenka tokį būdą, pasak jos, sunku. M. Bagdonienės nuomone, ši statistika būtų daug linksmesnė, jei daugiau dėmesio būtų skirta prevencijai, įgyvendinama nacionalinė savižudybių prevencijos programa. Nemažai įtakos turėjo ir šalyje vykę pasikeitimai, bendruomenių ryšių suirimas. Žmonės neretai jaučiasi vieniši.

Jaunimo psichologinės paramos centras, minėdamas pirmojo Lietuvoje savanoriško psichologinės pagalbos telefono "Jaunimo linija" penkioliktąjį gimtadienį, organizuoja savižudybių prevencijos koncertą "Renkuosi gyvenimą!". Koncertas vyks Vilniuje, "Siemens" arenoje, gegužės 5 d. Renginio tikslas – keisti jaunų žmonių požiūrį į savižudybes bei skatinti kreiptis pagalbos, o ne kentėti užsidarius savyje ar griebtis savižudybės. "Mes norime parodyti, kad net ir iš sunkiausių gyvenimo situacijų galima rasti išeitį", – sako "Jaunimo linijos" vadovas Paulius Skruibis. Koncerte be jokio atlygio sutiko dalyvauti žinomi Lietuvos muzikos atlikėjai – "Skamp", "InCulto", "Biplan", "Saulės kliošas", "Pieno lazeriai" ir kt. Grupė "Skamp" net žadėjo sukurti specialią dainą.

Jei jus kankina nerimas dėl kokių nors rūpesčių ir norite apie tai su kuo nors pasikalbėti, būtinai skambinkite:
Jaunimo linija (8 800) 28 888
Vaikų linija (8 800) 11 111
Moksleivių linija (8 800) 23 300
Vilties linija (suaugusiems) (8 800) 60 700
Pagalbos moterims linija (8 800) 66 366
Daugiau informacijos apie psichologinę pagalbą ieškokite tinklapyje www.jppc.lt.


Naujienų prenumerata

El. paštas







Sprendimas: ivc.lt