Naujienos
  Tyrimai
  Išgirsk vaiką
  Renginiai ir projektai
  Projektas "Saugesnis internetas"
  Pranešimai spaudai
  Vaikų linija žiniasklaidoje
  Vaikams ir paaugliams
  Diskusijos
  Apie Vaikų liniją
  Nuotraukos
  Kampanija BE PATYČIŲ
  Apie sunkumus
  Skaitiniai
  Savanoriams
  Kviečiame paremti
  Rėmėjai
  Draugai
  Leidiniai
  Atsiliepimai
  Naudingos nuorodos
  Kontaktai


Patyčios plinta - ką daryti? (II), Dainavos žodis, p. 13 (Alytaus rajonas, Alytaus apskritis)

Autorius: Austėja Landsbergienė I Alfa.lt, data: 2008 03 14
Tiražas: 2000; Rubrika: Nenurodyta

Alfa.lt tęsia temą apie patyčias, kurios tampa dažna vaikų bendravimo problema.

Deją ugdymo įstaigose patyčių problema jau niekam ne paslaptis. Teigiamą kad JAV tyčiojimosi auka tampa maždaug kas septintas vaikas. Įdomu, kaip yra Lietuvoje? Matyt, panašiai. Ir ypač ši bacila išplito po to, kai vaikai pagaliau sužinojo apie savo teises, o pareigos tarsi nuėjo į "antrą planą", susvyravo mokytojo ir mokyklos autoritetas. Teigiamą kad Skandinavijos valstybėse, kuriose patyčių prevencijai skiriama daugiau dėmesio nei JAV, jų kur kas mažiau.

Kas tampa aukomis?

Manomą kad yra du aukos tipai. Pirmas - pasyvusis. Tai tokie vaikai, apie kuriuos kiti mano, kad jie yra silpnesni, nepajėgūs pasipriešinti. Antras - provokacinis tipas. Šiuo atveju atrodo, kad vaikas tarsi pats skatina kitus su juo taip elgtis. Žinomą šie sulaukia mažiau užuojautos ir supratimo. Kartais yra netgi pasakomą kad jis pats prisiprašė. Tačiau negi galima manyti, kad vaikas "prašosi" pakartotinės fizinės ar emocinės agresijos? Mūsų visuomenėje tylūs, ramūs vaikai sulaukia daug daugiau supratingumo ir užuojautos nei tie, kurie tiesiog nepritampa. Taigi labai svarbu atsikratyti stereotipinio aukos ir kankintojo įvaizdžio.

Kodėl tyčiojamasi?

Labai svarbu į tokias situacijas žvelgti iš platesnės perspektyvos. Juk nėra taip, kad auka ir kankintojas gyvena kitame, nuo mūsų atskirtame pasaulyje. Labai dažnai šiame procese dalyvauja ir aplinka. Visų pirma beveik visada yra kankintojo palaikymo komanda - vaikai, kurie mano, kad tas, kuris tyčiojasi, yra "kietas bičas, pana", jį palaiko ir jam padedą nors patys aktyviai nedalyvauja. Yra ir stebėtojų grupė, kuri tam tikra prasme palaiko visatą kompaniją kuri ima jaustis "nesugaunama" Net tie, kurie pasišalina iš įvykio vietos, jei pradedama tyčiotis iš kito vaiko, tam tikra prasme skatina tyčiojimąsi.

Ir dar. Gali skambėti drastiškai, bet akivaizdu, kad pedagogai, kurie nesikiša nekreipia dėmesio, nepastebi, kai iš vaiko yra tyčiojamasi, nestebi ir nesilanko vietose, kuriose dažniausiai veši patyčios (tualetai, atokūs koridoriai, kiemo užkampiai ir pan.), irgi skatina tokį elgesį.

Ar įmanoma ką nors pakeisti?

Žinoma. Pastebėtą kad būtent tie, kurie yra artimiausi aukai arba kankintojui, gali pakeisti esamą padėtį. Jei jie kreipiasi pagalbos į suaugusiuosius, o šie žino, ką tam tikroje situacijoje daryti, paprastai gana greitai ir neskausmingai viskas baigiasi.

Labai svarbu, kad mokyklose būtų bent kokia patyčių stabdymo programa. Turi būti aišku, kad mokykloje - visais lygmenimis - tyčiojimasis nėra ir nebus toleruojamas. Jei jūsų mokykloje tyčiojimosi prevencijos programos dar nėra inicijuokite, kad ji atsirastų. Labai svarbu, kad tėvų komitetas bendradarbiautų su administraciją pedagogais, kad visiems tai atrodytų svarbi ir spręstina problema. Žinoma, ne visada sutarsite, bet juk svarbiausią kad visi norite padėti kenčiantiems vaikams.

Jei jau sužinote apie tokį įvykį, leiskite pasakojančiam išsikalbėti. Stenkitės kuo geriau įsivaizduoti situaciją kuo labiau į ją įsijausti, kad po to galėtumėte rasti tinkamiausius sprendimus. Svarbiausia - kaip jau minėta anksčiau - žvelgti ne tik į tiesioginius "dalyvius", bet į visą perspektyvą. Matykite visą mokyklą o ne tuos kelis vaikus. Tyrimai rodo, kad norint išguiti šį reiškinį iš mokyklos, reikia inicijuoti ne vieno lygmens kaitą. Ne tik mokyti auką kaip išvengti antpuolių, bet skatinti visą bendruomenę susivienyti kovoje prieš patyčias.

Taip pat svarbu suprasti, kad niekas nepasikeis per vieną naktį. Net jeigu pavyksta susitarti su tuo, kuris tyčiojosi, ir išmokyti auką atsispirti ir vengti patyčių, aplinkiniai gali būti tam atsparūs ir vėl imti netiesiogiai stengtis grąžinti buvusią situaciją. Be to, labai dažnai koją pakiša išankstinės nuostatos: jei draugai ir pedagogai jau yra susidarę nuomonę apie vaiką kartais prireikia nemažai laiko jai pakeisti. Gali būti, kad net pats vaikas pastebės, kad jo pasikeitusio elgesio (į gerąją pusę) niekas nepastebi arba bando įžvelgti jo elgesyje kažką neigiama. Vaikui susidaro įspūdis, kad visi tik ir laukią kada jis pasielgs "kaip visada" ir galės lengviau atsipūsti. Tokiu atveju keistis yra labai sunku.

Taigi visiems svarbu palinkėti nuoseklumo, atkaklumo ir kantrybės. Džiugu, kad netrukus Lietuvos mokyklose bus pradėta įgyvendinti viena efektyviausių pasaulyje 01-weus patyčių prevencinė programa. Visa širdimi tikiuosi, kad ji Lietuvoje įgaus pagreitį ir situacija ims keistis į gerąją pusę taip, kaip atsitiko Norvegijoje, Švedijoje, Anglijoje, Škotijoje, Airijoje, Olandijoje, Vokietijoje, Australijoje ir Japonijoje.

Tiems, kurie norėtų pasigilinti daugiau, rekomenduoju užsukti į www.vaikulinija.lt. Čia rasite daug naudingos ir įdomios informacijos bei nuorodų, sužinosite apie "Vaikų linijos" vykdomą kampaniją "Nustok tyčiotis".


Naujienų prenumerata

El. paštas







Sprendimas: ivc.lt