Naujienos
  Tyrimai
  Išgirsk vaiką
  Renginiai ir projektai
  Projektas "Saugesnis internetas"
  Pranešimai spaudai
  Vaikų linija žiniasklaidoje
  Vaikams ir paaugliams
  Diskusijos
  Apie Vaikų liniją
  Nuotraukos
  Kampanija BE PATYČIŲ
     Senesnė informacija
     Savaitė BE PATYČIŲ
     Pagalba suaugusiems
     Draugystės karnavalas
     Apyrankės "Be patyčių"
     Kuriame mokyklą be patyčių
     Patyčios - kas tai?
     Tėvams
     Vaikams
     Mokykloms
     Patyčių prevencijos programa Pilaitės vidurinėje mokykloje
     Naudinga literatūra apie smurto ir patyčių prevenciją
     Naudingos interneto svetainės apie patyčias ir jų prevenciją
     Filmai apie patyčias ir jų prevenciją
  Apie sunkumus
  Skaitiniai
  Savanoriams
  Kviečiame paremti
  Rėmėjai
  Draugai
  Leidiniai
  Atsiliepimai
  Naudingos nuorodos
  Kontaktai


Filmai apie patyčias ir jų prevenciją

Pasaulyje sukurta nemažai filmų patyčių tema. Kviečiame susipažinti su kai kurių filmų aprašymais.
Dėmesio! Vaikų linija neparduoda ir neplatina šių filmų.
 
 

"Rask laiko pasirūpinti" ("Taking Time to Care"), 2002, 30min

Šiame dokumentiniame filme pasakojama apie vienoje Velso mokyklų įgyvendintą patyčių prevencinę programą, kurios metu specialiai paruošti mokiniai-patikėtiniai teikia paramą ir pagalbą savo bendraamžiams. Filmo veikėjai – tai pagalbą savo bendraamžiams teikiantys moksleiviai, mokytojai, vaikai, kurie kreipėsi pagalbos dėl vykstančių patyčių. Jie pasakoja apie jų mokykloje vykdomą patyčių mažinimo programą, jos poveikį mokyklos bendruomenei, patyčių masto mažėjimui ir tuo parodo, kad programos, pagrįstos bendraamžių parama bendraamžiams, gali būti labai efektyvi patyčių pažinimo priemonė.

Dėmesio, filmą galite atsisiųsti čia:
http://www.smm.lt/docs/projektai/vp_pprevencija/Rask_laiko_masteris.wmv

Norėdami atsisiųsti filmo įrašą, atlikite šiuos veiksmus:
1. Užveskite pelytę ant filmo įrašo nuorodos
2. Paspauskite dešinį pelės klavišą
3. Iš atsidariusio meniu pasirinkite "Save Target As..." (jei naudojate Internet Explorer naršyklę) arba "Save Link As..." (jei naudojate Mozila Firefox naršyklę)
4. Atsidarys langas, kuriame nurodikite vietą kompiuteryje, į kurią norite išsaugoti filmą
5. Kompiuteryje atsidarykite katalogą (Folder), kuriame yra išsaugotas filmas ir paspauskite ant jo pelyte du kartus

 
  
"Nekentėk tyloje" ("Don't suffer in silience"), 2002

Filmas "Nekentėk tyloje" pasakoja apie tai, kaip jaučiasi vaikai, iš kurių tyčiojamasi, taip pat – kaip tampama skriaudėjais. Svarbūs faktai iliustruojami autentiškais vaikų, mokytojų, tėvų, žymių žmonių pasakojimais. Atskira filmo dalis skirta patyčių prevencijos mokykloje organizavimui.

Dėmesio, filmą galima atsisiųsti čia:
http://www.smm.lt/docs/projektai/vp_pprevencija/Nekentek_masteris.wmv

Norėdami atsisiųsti filmo įrašą, atlikite šiuos veiksmus:
1. Užveskite pelytę ant filmo įrašo nuorodos
2. Paspauskite dešinį pelės klavišą
3. Iš atsidariusio meniu pasirinkite "Save Target As..." (jei naudojate Internet Explorer naršyklę) arba "Save Link As..." (jei naudojate Mozila Firefox naršyklę)
4. Atsidarys langas, kuriame nurodikite vietą kompiuteryje, į kurią norite išsaugoti filmą
5. Kompiuteryje atsidarykite katalogą (Folder), kuriame yra išsaugotas filmas ir paspauskite ant jo pelyte du kartus

 

"Skriaudėjo šokis" ("Bully dance"), National Film Board of Canada , UNICEF, 10min 14s

Šiame trumpame nebyliajame filme akcentuojamas patyčių atpažinimas ir strategijos ir kaip į patyčias gali reaguoti vaikai. Per visą filmą rodomas šokis atspindi nuolatinę patyčių grėsmę vaikams: šokis nesustoja, kol kas nors nepatiria rimtų sužalojimų. Filmas nesiūlo lengvų sprendimų, bet skatina žiūrovus priimti atsakomybę už savo veiksmus ir ieškoti būdų, kaip sustabdyti patyčias klasėje.

Nors šį filmuką sudaro paprastai nupiešti personažai, tai, ką norima pranešti žiūrovams, yra taip akivaizdu, kad bet kas gali suprasti siužetą. Įdomus siužetas ir lengvai įsimenama ir ritmiška muzika gali pagelbėti, stimuliuojant diskusijas klasėse. 

 

 

"Taikos ugdymas 21 amžiuje" ("Cultivating peace in the 21st century"), National Film Board of Canada, 2002, 119min

Tai yra 4 filmų ciklas, kuriame mokytojams pateikiami būdai, kaip paskatinti vyresniųjų klasių mokinius kurti taikos kultūrą savo namuose, mokyklose, kaimynystėje ir visoje visuomenėje. Filme "Kaimynai" pasakojama apie du žmones, nepasidalijusius, kieno yra gėlė ir dėl šios priežasties mirtinai susimušusius. Animacinis filmukas "Balablok", vaizduojantis konfliktą tarp kaladėlių ir rutuliukų, yra tarsi parodija apie konfliktus, žiaurumą ir net karus, kurių priežastys yra sociokultūriniai skirtumai. Animacinis filmukas "Kai dulkės nusėda" parodo, kad tokie konfliktų sprendimai, kaip kerštas, atsakymas agresija į agresiją, pan., tik padidima žiaurumą. "Vaizdas iš aukščiau" yra dokumentinis filmas apie Pietų ir Šiaurės Amerikos valstybių vadovų susitikimą 2001 metais Kvebeke. Šių filmų ciklas yra taikos ugdymo priemonė ir skirtas 10-12 klasių moksleivių. Kartu yra aprašyta, kaip įtraukti filmus į pamokas.

"Pietūs dviems" ("Dinner for two"), Janet Perlan, The National Film Board of Canada, 1997, 8min

Tai yra nebylus animacinis filmukas, kuriame kūrėjas pateikia humoristinį požiūrį į konfliktų sprendimą. Paprastas ginčas tarp dviejų mažų gyvūnėlių perauga į žiaurią kovą, griaunančią viską aplinkui. Kovodami už savo teritoriją, šie gyvūnėliai suvokia, kad jų konfliktas paveikia ne tik juos pačius, bet ir jų artimiausią aplinką. 

Tai yra puiki metodinė priemonė išmokyti vaikus ir suaugusius konstruktyviai spręsti konfliktus namuose, mokyklose, darbovietėje ir bendruomenėje.

"Kai dulkės nusėda" ("When the dust settles"), Louise Johnson, The National Film Board of Canada, 1997, 8min 

Tai yra nebylus animacinis filmukas, kuriame parodama, kad konfliktinėse situacijose, galima rasti susitaikymo būdų. Pagrindiniai veikėjai yra dvi žiurkės, kurių keiksmažodžiais prasidėjęs konfliktas, baigėsi pykčiu, kerštu ir namų sugriovimu. Filme analizuojama, ar yra būdų viską sutvarkyti ir susitaikyti.

Tai yra puiki metodinė priemonė išmokyti vaikus ir suaugusius konstruktyviai spręsti konfliktus namuose, mokyklose, darbovietėje ir bendruomenėje.

"Akiniai" ("Glasses"), Brian Duchscherer, 2001, 22min 32s 

Tai yra širdį gniaužianti pasaka apie berniuką, nematantį to, ką mato visi kiti vaikai. Pagrindinis veikėjas yra berniukas Milo, kuris nuolat pameta savo priešpiečių dėžutę, apsikvailina klasėje ir patiria patyčias žaidimų aikštelėje. Jis nori būti nematomas, kaip savo mėgstamos knygos herojus Kapitonas Kosmo, nes drovus trumparegis vaikas nuolat patiria patyčias klasėje ir kitose vietose. Jis jaučiasi vienišas savo miglotame pasaulyje ir nepastebi vienintelės tikros draugės Gwenny. Apsilankymas pas akių gydytoją atnešė teigiamus pokyčius į Milo gyvenimą. Gavęs naujus akinius vaikas pasijaučia tvirčiau ir klasėje, ir žaidimo aikštelėje.

Šis filmas atskleidžia, ką reiškia būti mažu berniuku, nematančiu  taip, kaip mato kiti vaikai, bet labai trokštančiu pritapti prie jų. Vaikams tai yra linksmas ir nenuobodus užsiėmimas. Mokytojams – gera priemonė pradėti diskusiją su mokiniais apie juos liečiančius dalykus: bendraamžių spaudimą, baimę būti paliktam, draugystę ir priėmimą.

 

"Besimokant taikos: didelė mokykla su didele širdim" ("Learning Peace: A Big School with a Big Heart"), Teresa MacInnes, 2002, 57min 10s

Tai yra vienos pradinės mokyklos vienerių metų įvykių kronikos, pasakojančios apie 1996 metais įdiegtą prevencinę programą, nukreiptą prieš smurtą ir žiaurumą. Daugiau nei 700 mokyklos moksleiviai žaidžia, mokosi, vaikščioja į pasimatymus ir, kaip bet kuris vaikas, kartais mušasi. Direktorei įdiegus prevencinę programą, nukreiptą prieš smurtą ir žiaurumą, patyčios ir muštynės tapo labai retas įvykis mokykloje. Taikos ugdymas buvo pilnai integruotas į mokymosi programą. Be to, moksleivių tarpininkavimo programa padeda jiems išspręsti prieštaravimus, geras elgesys kiekvieną mėnesį yra apdovanojamas, o dirbantis pilnu etatu konsultantas padeda vaikams susitvarkyti su pykčiu. Šių vienerių metų programos rezultatai parodė, kad taika yra sunkus, bet vertas pastangų, jėgų ir energijos darbas.

"Žaidimas pagal taisykles" ("Playing Fair Series"), Selwyn Jakob, Sook-Yin Lee, Sugith Varighese, Alanis Obomsawin, 1992, 57min 31s

Šis 4 filmų ciklas yra skirtas 7-12 metų moksleiviams ir skatina vaikus diskutuoti apie rasizmą, pagarbą ir lygybę. Svarbiausias dalykas kiekviename filme yra konfliktas, parodantis atmetimą, nelygybę, pravardžiavimą ir patyčias, kurias patiria tautinių mažumų ir aborigenų vaikai. Filme "Carol veidrodis" pasakojama apie juodaodę moksleivę Carol, norinčią vaidinti pagrindinį vaidmenį  mokyklos kasmet vykstančiame vaidinime "Snieguolę" ir apie tai, kaip ji kartu su bendraamžiais sprendžia šią problemą.  Filme "Labas, Kelly" Robertas vadina Kelly rasiste ir mušeika. Direktorius palieka juos po pamokų ir duoda atlikti bendrą užduoti kartu. Dirbdami kartu, Robertas ir Kelly išmoksta bendradarbiauti ir atranda, ką jie turi bendro. Filme "Melos priešpriečiai" pasakojama apie ką tik iš Indijos imigravusią mergaitę, kuri bando rasti draugų. Pradžioje klasiokai verčia Melą jaustis nepageidaujamą, kol jie nesuprato, kad odos spalva ir kilmės šalis nėra kliūtis draugystei. Filme "Walker" pasakojama apie aborigenų berniuką Walker, kurio vienintelis draugas yra jo šuo, apie baltaodį vienišą berniuką Jamie, kuris bijo šunų ir bendrai apie aborigenų žmones.  Walker nekreipia dėmesio į vyresnių vaikinų rasizmą ir siūlo savo pagalbą Jamie.

"Lazdos ir akmenys" ("Sticks and stones"), Mary Ann Sweet, Boulden Publishing, 2001, 25min

Šio filmo paskirtis yra ugdyti vaikų įgūdžius, reikalingus tvarkymuisi su patiriamomis patyčiomis. Kartu su filmu yra parengta metodinė priemonė mokytojams, aprašytos papildomos veiklos, informacija tėvams, dalinamoji medžiaga. Šią ugdymo priemonę gali naudoti pradinių mokyklų konsultantai, mokytojai, jaunimo centrų vadovai, socialiniai darbuotojai ir kiti asmenys, dirbantys su vaikais Ji skirta 7-11 metų vaikams. Filmą sudaro trys dalys: animacinis filmukas "Pagaliukai ir akmenukai", Knygų graužiko pratimas, kuriame žiūrovai pasirenka jų manymu tinkamą elgesį ir tuoj pat gauna grįžtamąjį ryšį, ar tas elgesys yra teisingas, ir viktorina. Viktorinos metu vaikams yra pateikiamos skirtingos situacijos, iš kurių vaikai turi pasirinkti tą, kurioje jų manymu pateikiamas geriausias sprendimas ir už tai gauna taškus. Šios metodinė priemonė padeda įdomiai ir patraukliai su vaikais kalbėtis apie patyčias.

 

"Saugokis skriaudėjo: imkis veiksmų prieš patyčias!" ("Bully Beware: Take Action Against Bullying"), Best Education and Training Video, 1997, 13min

Šį filmą sudaro 4 scenarijai, vaizduojantys realiai įvykusias patyčių situacijas tarp viduriniųjų klasių moksleivių. Čia siūlomi praktiniai patarimai ir įgūdžiai mokiniams, kaip susitvarkyti su patyčiom ir rasti išeitį iš keblios situacijos.

"Gali būti kitaip: bendraamžių palaikymas pradinėse mokyklose" ("Making a difference: peer support in primary schools"), NSPCC, Valey and Vale, Child line, 2003

 

Šį filmą gali naudoti mokyklų darbuotojai ir kiti su vaikais dirbantys specialistai bendraamžių palaikymo atmosferos kūrimui vaikų grupėse. Filme akcentuojama, kad efektyvus bendravimas ir žaidimai yra labai svarbūs, kuriant palaikymo atmosferą tarp vaikų. Taip pat yra praktinių patarimų vaikams, kaip sukurti tokią atmosferą. Pabrėžiamas mokytojų vaidmuo, pradedant ir palaikant draugiškus santykius tarp vaikų.

 

  
"Nekentėk tyloje" ("Don't suffer in silience"), Ivan Lewis,  Goldsmiths College, University of London, 2002, 60s

Šio trumpo vaizdo klipo tikslas yra atkreipti žiūrovų dėmesį į tai, kad bet kokios patyčios yra nepriimtinos ir kad labai svarbu yra skatinti vaikus papasakoti kam nors, jeigu iš jų yra tyčiojamasi. Filmo herojai yra moksleiviai, bandantys kasdienėse situacijose kūrybiškais būdais pranešti suaugusiems apie savo problemas. Tai gali būti tėvai, seneliai, mokytojai, mokyklos valgyklos darbuotojai, Vaikų linijos darbuotojai.


 


Naujienų prenumerata

El. paštas







Sprendimas: ivc.lt