Naujienos
  Tyrimai
  Išgirsk vaiką
  Renginiai ir projektai
  Projektas "Saugesnis internetas"
  Pranešimai spaudai
  Vaikų linija žiniasklaidoje
  Vaikams ir paaugliams
  Diskusijos
  Apie Vaikų liniją
  Nuotraukos
  Kampanija BE PATYČIŲ
     Senesnė informacija
     Savaitė BE PATYČIŲ
     Pagalba suaugusiems
     Draugystės karnavalas
     Apyrankės "Be patyčių"
     Kuriame mokyklą be patyčių
     Patyčios - kas tai?
     Tėvams
     Vaikams
     Mokykloms
     Patyčių prevencijos programa Pilaitės vidurinėje mokykloje
     Naudinga literatūra apie smurto ir patyčių prevenciją
     Naudingos interneto svetainės apie patyčias ir jų prevenciją
     Filmai apie patyčias ir jų prevenciją
  Apie sunkumus
  Skaitiniai
  Savanoriams
  Kviečiame paremti
  Rėmėjai
  Draugai
  Leidiniai
  Atsiliepimai
  Naudingos nuorodos
  Kontaktai


Klausimai-atsakymai

KLAUSIMAS:

Noriu paprašyti patarimo, kaip elgtis su mokiniu (septintokas), kuriam iš lūpų niekaip neiškrenta sakiniai, kuriuose naudojamas vyriškas organas (mokinys naudoja žinoma vulgariai šį žodį): klasiokams liepia čiulpti ...,  auklėtojai pasakė "aš dėjau ant tavęs ...". Dėl vulgaraus elgesio bendravome ir su tėvais, ir su juo pačiu kalbamės, tačiau situacijos vis blogėja. Jo pavyzdžiu pradeda sekti dar vienas klasiokas. Jie jaučia, kad mokytojai nieko negali padaryti, tad toliau sėkmingai tyčiojasi iš visų. 

ATSAKYMAS:

Rašote apie netinkamai besielgiantį mokinį – jis keikiasi, žeidžiančiai kalba su savo klasės draugais bei klasės auklėtoja. Suprantu, kad toks vaiko elgesys gali provokuoti kitus mokinius, išbalansuoti klasės darbą bei kelti nerimą ir susirūpinimą mokyklos darbuotojams. Iš laiško supratau, kad jaučiate pasimetimą ir ieškote galimų efektyvių situacijos sprendimo būdų.

Klasės klimatui ir darbo procesui pagerinti, svarbu aiškiai apibrėžti elgesio normas.  Tam gali padėti kartu su vaikais sukurtos klasės taisyklės. Kiekvienoje mokykloje yra mokinių elgesio taisyklės, tačiau siūloma susikurti kiekvienos konkrečios klasės taisykles. Taisyklėse turi būti įvardinta, kad patyčios tai yra netinkamas ir žeidžiantis kitus elgesys. Taip pat svarbu, kad taisyklės nebūtų primestos suaugusiųjų, bet vaikai turėtų galimybę patys jas kurti, koreguoti, siūlyti naujas. Klasės taisyklės yra dažnai naudojamos kaip drausminimo priemonė.

Taip pat jeigu norime, kad vaikai dažniau bendrautų draugiškai, svarbus yra tinkamo elgesio pastebėjimas ir skatinimas. Galime pabandyti užduoti sau klausimą: kaip dažnai mes giriame mokinį? Kartais gali atrodyti, kad vaiko nėra už ką pagirti (juk jis yra nevaldomas!). Bet ar iš tikrųjų vaikas viską daro blogai ir nėra padaręs nieko už ką jį galima būtų pagirti? Teigiamas reagavimas į tinkamą elgesį gali paskatinti ne tik vaiką, kuris yra giriamas, bei ir vaikus, kurie stebi kad vienas ar kitas elgesys yra skatinamas, susimąstyti apie savo elgesį ir jį keisti.  Skatinant draugišką elgesį, galima pagirti mokinį, kuris užstojo skriaudžiamą vaiką, išdrįso ir sustabdė skriaudėjus, mokinį, kuris draugiškai sutiko padėti klasės draugui atlikti namų darbą ir kt. Jeigu tokio teigiamo vaikų elgesio nepastebėsime, tai mokiniai gali nesuprasti kokio elgesio suaugusieji iš jų tikisi bei mažiau stengsis padėti patyčias patiriančiam vaikui.

Svarbu nepamiršti, kad kiekviena patyčių situacija yra individuali ir reikalaujanti unikalaus priėjimo bei sprendimo, todėl svarbu bandyti suprasti vaiką, jo elgesį. Vaikai elgiasi netinkamai dėl įvairių priežasčių: dėl to, kad mato elgesio pavyzdį savo aplinkoje ir atkartoja tai, ką stebi, arba netinkamai besielgdami jie nori pritraukti kitų dėmesį, o galbūt bando išlieti savo pyktį ir nuoskaudas ant kitų žmonių įvairiais agresyviais būdais ir kt. Vaiko elgesys yra tarsi "žinutė", kurią jis siunčia suaugusiems ir kurią kartais mums nėra lengva "iššifruoti", nėra lengva suprasti, kas gi iš tikrųjų vyksta ir ką vaikas nori mums pasakyti savo elgesiu. Grįžtant prie aprašytos situacijos, galima pabandyti suprasti, kas vaiką skatina elgtis agresyviai, pavyzdžiui, ar jis elgiasi agresyviai tik mokykloje, o kaip jis elgiasi namie ar kieme, jis elgiasi netinkamai visada arba yra tokių dienų, kai jis elgiasi draugiškai ir kt.? Apie tai individualiai su vaiku gali pasikalbėti mokyklos psichologas ar socialinis pedagogas, kurie galėtų suteikti vaikui reikiamą pagalbą.

Gali būti, kad sunkumams išspręsti nepakaks vieno pokalbio su vaiku, retai per vieną dieną situacija pasikeičia. Kiekvienos patyčių situacijos sprendimas reikalauja pastangų ir laiko, todėl linkiu Jums kantrybės ir stiprybės sprendžiant problemą.

 

Vaikų linija

 


Naujienų prenumerata

El. paštas







Sprendimas: ivc.lt