Naujienos
  Tyrimai
  Išgirsk vaiką
  Renginiai ir projektai
  Projektas "Saugesnis internetas"
  Pranešimai spaudai
  Vaikų linija žiniasklaidoje
  Vaikams ir paaugliams
  Diskusijos
  Apie Vaikų liniją
  Nuotraukos
  Kampanija BE PATYČIŲ
     Senesnė informacija
     Savaitė BE PATYČIŲ
     Pagalba suaugusiems
     Draugystės karnavalas
     Apyrankės "Be patyčių"
     Kuriame mokyklą be patyčių
     Patyčios - kas tai?
     Tėvams
     Vaikams
     Mokykloms
     Patyčių prevencijos programa Pilaitės vidurinėje mokykloje
     Naudinga literatūra apie smurto ir patyčių prevenciją
     Naudingos interneto svetainės apie patyčias ir jų prevenciją
     Filmai apie patyčias ir jų prevenciją
  Apie sunkumus
  Skaitiniai
  Savanoriams
  Kviečiame paremti
  Rėmėjai
  Draugai
  Leidiniai
  Atsiliepimai
  Naudingos nuorodos
  Kontaktai


Klausimai-atsakymai

KLAUSIMAS:

Esu pradinių klasių mokytoja. Pradėjau dirbti neseniai, bet man patinka mokytojo darbas ir, manau, kad puikiai sutariu su savo mokiniais. Vaikai dažnai į mane kreipiasi ištikus bėdai, pasakoja apie viską, kas vyksta jų gyvenime, tačiau pastebiu, kad jie priprato bėgti pas mane bet kuriuo atveju ir nemoka patys spręsti konfliktų. Nežinau, ar čia yra gerai, o gal ir ne. Kaip galėčiau ugdyti vaikų savarankiškumą, bet tuo pačiu duoti suprasti, kad aš esu tas žmogus, kuris galės jiems padėti?

ATSAKYMAS:

Įvairaus amžiaus vaikams yra svarbu turėti galimybę pasikalbėti su patikimu suaugusiuoju jiems kebliose situacijose ar tiesiog pasipasakoti apie tai, kas jiems rūpi, kas liūdina ar džiugina. Džiugu, kad Jūsų klasės mokiniai apie tai gali kalbėtis su Jumis – tokiu būdu ir Jūs turite galimybę jausti, kuo gyvena vaikai, kokios situacijos klasėje ar už klasės ribų jiems aktualiausios, kokios pagalbos jiems dažniausiai prireikia. Natūralu, kad kartais vaikai galimybe kreiptis pagalbos naudojasi itin dažnai ir tuomet mums, suaugusiems, gali susidaryti įspūdis, kad jie patys nesprendžia konfliktų ar kitų sudėtingų situacijų, o tiesiog bėga kuo greičiau ieškoti pagalbos.

Konfliktines situacijas spręsti konstruktyviu būdu neretai nemoka ne tik vaikai, bet ir suaugusieji. Kartais suaugę mano, kad vaikai turi kuo greičiau išmokti patys tvarkytis su įvairiais sunkumais ir palieka juos vienus, sakydami "susitvarkyk pats", "nebūk lepšis – pakovok už save". Ir vaikai tvarkosi bei kovoja patys, tik, deja, dažniausiai destruktyviais būdais. Tai, kad vaikai dažnai kreipiasi pagalbos į Jus, nežinodami, kaip reaguoti vienoje ar kitoje situacijoje, yra puiki galimybė jiems suteikti informacijos apie konstruktyvius konfliktų sprendimo būdus ir užbėgti už akių agresyviam problemų sprendimo būdui. Taigi kalbėdamiesi su jais apie jiems sunkias situacijas Jūs jau ugdote jų savarankiškumą ir padedate susivokti, kaip kokioje situacijoje jie gali pasielgti. Aišku, jei jaučiate, kad vaikas nebe pirmą kartą atbėga pas Jus su analogiška situacija, galite jam priminti, kaip anksčiau išsprendėte panašias situacijas arba paklausti, kaip jis pats galvoja, kad galėtų pasielgti šioje situacijoje. Vaikai kartais žino ar nujaučia, kaip galėtų pasielgti, tačiau jiems reikia patvirtinimo ar paskatinimo.

Paprastai panašaus amžiaus vaikams iškyla ir panašių sunkumų – pvz. kaip susitaikyti su draugu, kai su juo susipykai, kaip reaguoti, jei nepaklausę paėmė pieštuką, ką daryti, jei su tavimi nenori žaisti. Padėti vaikams rasti atsakymus į tokius klausimus bei ugdyti socialinius įgūdžius galite rengdama temines klasės valandėles vaikams. Pavyzdžiui, su visa klase pasikalbėti apie draugystę, joje kylančius sunkumus, apie kitų vaikų netinkamą ar agresyvų elgesį bei kaip į jį reaguoti, apie klasės taisykles ir pan. Ruošdamasi tokioms klasės valandėlėms jūs galite pasinaudoti jau paruošta medžiaga, pvz. Gyvenimo įgūdžių ugdymo programa pradinukams (http://www.smm.lt/ugdymas/docs/programos/PRADINUKAI.pdf), Vaikų linijos leidiniais patyčių temai (www.vaikulinija.lt arba www.bepatyciu.lt), knyga "Konfliktai ir bendravimas" (Vilnius, 1996) ir t.t.

Kalbėdama su vaikais apie jiems svarbius dalykus, suteikdama galimybę į Jus kreiptis jiems kebliose situacijose ir skatindama kreiptis pagalbos, kai patys nebežino kaip elgtis, Jūs padedate vaikams jaustis saugiais klasėje bei mokote pasitikėti kitais, kuomet nebeužtenka tik savo jėgų išspręsti sunkumus.

 

Vaikų linija


Naujienų prenumerata

El. paštas







Sprendimas: ivc.lt