Naujienos
  Tyrimai
  Išgirsk vaiką
  Renginiai ir projektai
  Projektas "Saugesnis internetas"
  Pranešimai spaudai
  Vaikų linija žiniasklaidoje
  Vaikams ir paaugliams
  Diskusijos
  Apie Vaikų liniją
  Nuotraukos
  Kampanija BE PATYČIŲ
     Senesnė informacija
     Savaitė BE PATYČIŲ
     Pagalba suaugusiems
     Draugystės karnavalas
     Apyrankės "Be patyčių"
     Kuriame mokyklą be patyčių
     Patyčios - kas tai?
     Tėvams
     Vaikams
     Mokykloms
     Patyčių prevencijos programa Pilaitės vidurinėje mokykloje
     Naudinga literatūra apie smurto ir patyčių prevenciją
     Naudingos interneto svetainės apie patyčias ir jų prevenciją
     Filmai apie patyčias ir jų prevenciją
  Apie sunkumus
  Skaitiniai
  Savanoriams
  Kviečiame paremti
  Rėmėjai
  Draugai
  Leidiniai
  Atsiliepimai
  Naudingos nuorodos
  Kontaktai


Klausimai-atsakymai

KLAUSIMAS:

Esu psichologė, dirbu gimnazijoje. Pastebiu, kad mokykloje daug sunkiai pastebimų patyčių. Kadangi mokosi jau vyresnio amžiaus mokiniai, tai tokių patyčių formų, kaip stumdymas, mušimas, daiktų atiminėjimas – yra reti dalykai, tačiau vyksta mažiau pastebimi dalykai, pavyzdžiui kažkokios apkalbos, šmeižimas ir panašiai. Žodžiu, tiesioginių patyčių nėra, bet vis tiek jos vyksta ir mokyklos darbuotojams bei specialistams yra sunku kartais sužinoti apie jas. Kaip tokiu atveju elgtis? Ir kaip vykdyti efektyvią patyčių prevenciją?

ATSAKYMAS:

Savo laiške iškeliate aktualų ir sudėtingą netiesioginių patyčių klausimą. Rašote, jog Jūsų mokykloje mokosi vyresni moksleiviai, todėl tiesioginės fizinės patyčios – retenybė. Tačiau stebite, jog patyčios vyksta, tik jos pasireiškia subtilesnėmis, mažiau pastebimomis formomis. Teiraujatės kaip tokiu atveju reikėtų elgtis.

Netiesioginėmis patyčiomis vadinami įvairūs veiksmai, kurie daromi paprastai vaikui už nugaros, kuomet sunku pasakyti, kas patyčias iniciuoja ir sunku tokius veiksmus tiesiogiai stebėti. Taigi stabdyti vykstančias netiesiogines patyčias suaugusiems yra iššūkis.

Pirmiausia, į Jūsų laiške paminėtas patyčių formas sudėtinga reaguoti, kadangi dažnai būna neaišku, kas yra patyčių iniciatoriai, pavyzdžiui, skleidžia melagingus gandus apie kažkurį mokinį. Todėl netiesioginių patyčių atveju suaugusiems mokykloje svarbu kurį laiką įdėmiai stebėti situaciją bei rinkti informaciją, įrodymus apie tai, kas vyksta. Šioje vietoje labai padeda suaugusiųjų tarpusavio bendradarbiavimas ir pagalba. Pavyzdžiui, yra įtariama, kad tam tikroje klasėje vyksta patyčios, tačiau nėra akivaizdžių to įrodymų. Todėl svarbu stebėti įtariamai patyčias patiriantį vaiką bei galimus jo skriaudėjus, jų tarpusavio bendravimą. Dažniausiai tai paprasčiau daryti klasės auklėtojui, kuris labiau pažįsta savo mokinius ir turi daugiau galimybių juos matyti įvairiose situacijose, tačiau svarbu kreiptis ir į kitus mokytojus, paprašyti jų būti jautriems ir būtinai pasidalinti savo pastebėjimais (pavyzdžiui, kaip tie patys vaikai elgiasi skirtingų mokytojų pamokose, per pertraukas ir t.t.). Kartais daug dalykų gali papasakoti patys moksleiviai arba, pavyzdžiui, skriaudžiamo vaiko tėvai. Taigi bendromis jėgomis išties įmanoma tiksliai sužinoti, kas vyksta netgi iš pradžių atrodytų neaiškioje situacijose. O tuomet, žinoma, būtina reaguoti ir stabdyti patyčias, kad ir kokia forma jos bepasireikštų, t.y. stabdyti bei koreguoti netinkamą moksleivių elgesį, už kurį turi būti susilaukiama pasekmių, be to palaikyti ir apsaugoti skriaudžiamuosius.

Patyčių prevencijos mokykloje vykdymas – tai sistemingos bei kasdienės mokyklos bendruomenės narių pastangos. Efektyvi patyčių prevencija susideda iš daugelio įvairių veiklų trimis lygmenimis: mokyklos, klasės bei individualiu lygmeniu. Išsamios informacijos bei metodinių leidinių apie efektyvią patyčių prevenciją mokykloje galite rasti "Vaikų linijos" interneto svetainėje, nuorodos: http://www.vaikulinija.lt/index.php/nustok/mokykloms/  , http://www.vaikulinija.lt/index.php/skaitiniai/

 

Vaikų linija


Naujienų prenumerata

El. paštas







Sprendimas: ivc.lt